הזוכים באות העיצוב 2017

שהצליחו השנה יותר מכולם לרגש ולחדש

לחצו כאן לפוסט המלא

מכונת מגורים: דירתם של האדריכלים ארנה ומשה צור

עיצוב פנים / 15 מרץ / שרה‭ ‬רופמן. צילום: עמית‭ ‬גרון

דירתם‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬מדגימה‭ ‬כיצד‭ ‬תכנון‭ ‬נכון‭ ‬וגמישות‭ ‬מחשבתית‭ ‬ועיצובית, ‬מאפשרים‭ ‬להתאים‭ ‬את‭ ‬הבית‭ ‬למצבים‭ ‬משתנים‭ ‬של‭ ‬המשפחה, ‬כאשר‭ ‬כולם‭ ‬ביחד‭ ‬או‭ ‬לחוד

 

TZUR_APPARTMENT_031

המסילה‭ ‬בתקרה‭ ‬מגדירה‭ ‬את‭ ‬ציר‭ ‬התנועה‭ ‬של‭ ‬הדלתות‭ ‬המאפשרות‭ ‬לפינת‭ ‬העבודה‭ ‬להפוך‭ ‬לחדר‭ ‬שינה

TZUR_APPARTMENT_033

 

TZUR_APPARTMENT_034

 

ביחד‭ ‬ולחוד
דירתם‭ ‬של‭ ‬האדריכלים‭ ‬ארנה‭ ‬ומשה‭ ‬צור‭ ‬נמצא‭ ‬במרומי‭ ‬מגדל‭ ‬בארי‭ ‬נהרדעא‭ ‬שבתל‭ ‬אביב.‭ ‬זוהי‭ ‬דירת‭ ‬180‭ ‬מ‭"‬ר‭ ‬המשקיפה‭ ‬על‭ ‬גוש‭ ‬דן.‭  ‬אי‭ ‬של‭ ‬שקט‭ ‬בתוך‭ ‬הדינמיות‭ ‬של‭ ‬הכרך‭ ‬הסואן‭.‬ נקודת‭ ‬המבט‭ ‬הגבוהה‭ ‬מספקת‭ ‬מעין‭ ‬רגע‭ ‬קפוא‭ ‬זמן,‭ ‬בו‭ ‬החלל‭ ‬מהדהד‭ ‬את‭ ‬האינטימיות‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬ואת‭ ‬תשוקותיהם‭ ‬בחיים.‭ ‬הדירה‭ ‬הינה‭ ‬גם‭ ‬מעין‭ ‬מבט‭ ‬תקריב‭ ‬על‭ ‬עבודתם‭ ‬המקצועית:‭ ‬דירה‭ ‬השוכנת‭ ‬בתוך‭ ‬פרויקט‭ ‬שאותו‭ ‬הם‭ ‬תכננו‭ ,‬תכנון‭ ‬אשר‭ ‬זיכה‭ ‬את‭ ‬משרדם‭ ‬ב‭"‬אות‭ ‬העיצוב‭"‬2012‭ ‬. מגדל‭ ‬בארי‭ ‬נהרדעא‭ ‬יכול‭ ‬לשמש‭ ‬כדוגמה‭ ‬מייצגת‭ ‬של‭ ‬משרדו‭ ‬של‭ ‬צור‭ ‬‮–‬‭ ‬מגדל‭ ‬מגורים‭ ‬יוקרתי,‭  ‬בגימור‭ ‬גבוה‭ ‬עם‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לפרטים‭ ‬אסטטיים‭ ‬וטכנולוגים.‭ ‬הדירה‭ ‬בתוכה‭ ‬מהווה‭ ‬מיקרו‭ ‬קוסמוס‭ ‬לאותה‭ ‬תפיסה.‭  ‬היא‭ ‬מנסה‭ ‬לתת‭ ‬מענה‭ ‬מדויק‭ ‬לצרכי‭ ‬הלקוח,‭ ‬לגחמותיו,‭ ‬לבטיו‭,‬ לתפיסת‭ ‬עולמו,  ‬בדייקנות‭ ‬רבה‭ ‬וגימור‭ ‬איכותי‭ ‬אופייני‭.‬
בני‭ ‬הזוג‭ ‬עסקו‭ ‬בתכנון‭ ‬הדירה‭ ‬שנתיים‭,‬ הבניה‭ ‬בפועל‭ ‬ארכה‭ ‬שנה. ‬היחס‭ ‬בין‭ ‬תכנון‭ ‬לביצוע‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬הלבטים‭ ‬הרבים,‭ ‬התעמקות‭ ‬בצרכים‭ ‬וחיפוש‭ ‬פתרונות‭ ‬עד‭ ‬לרמת‭ ‬הפרט‭ ‬שיאפשר‭ ‬תפקוד‭ ‬מותאם‭ ‬לדיירים‭.‬
בבסיס‭ ‬התכנון‭ ‬עמדה‭ ‬פרוגראמה‭ ‬ייחודית:‭ ‬מחד‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬חיים‭ ‬לבדם,‭ ‬ילדיהם‭ ‬כבר‭ ‬גדולים‭ ‬והם‭ ‬מבקשים‭ ‬ליצר‭ ‬מקום‭ ‬אינטימי‭ ‬עבור‭ ‬שניהם.‭  ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת, המשפחה‭ ‬המורחבת‭ ‬הנה ‬פקטור‭ ‬חשוב‭ ‬בדינמיקה ‬של‭ ‬חיים.  ‬הורים‭ ‬מבוגרים,  ‬ילדים, נכדים‭ ‬הנם ‬שותפים‭ ‬חשובים‭ ‬בחיים, ‬כך‭ ‬שחשוב‭ ‬היה‭ ‬לזוג‭ ‬לתת‭ ‬להם‭ ‬מקום‭ ‬משמעותי‭ ‬בתוך‭ ‬הבית‭ ‬ולהקפיד‭ ‬לאפשר‭ ‬את‭ ‬קיומו‭ ‬של‭ ‬המושג‭  ‬"בית" ‬כמקום‭ ‬מזמין‭ ‬עבור‭ ‬כל‭ ‬בני‭ ‬המשפחה,  ‬גם‭ ‬לאחר‭ ‬צאתם‭ ‬לדרך‭ ‬עצמאית.  ‬הדירה‭ ‬צריכה‭ ‬אם‭ ‬כן, להיות‭ ‬בית‭ ‬שיכול‭ ‬להתאים‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭ ‬למצבים‭ ‬משפחתיים‭ ‬משתנים‭ ‬מבלי‭ ‬לפגום‭ ‬בכנות‭ ‬האדריכלית‭.‬

 

TZUR_APPARTMENT_035

מבט‭ ‬דרך‭ ‬המבואה‭ ‬לעבר‭ ‬חדר‭ ‬השינה‭. ‬דלתות‭ ‬תנועת‭ ‬הדלתות‭ ‬והשתקפות‭ ‬במראה‭ ‬משנה‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬עומק‭ ‬השדה

TZUR_APPARTMENT_037

TZUR_APPARTMENT_036

 

TZUR_APPARTMENT_038

 

TZUR_APPARTMENT_039

 

ורסטיליות‭ ‬חללית
המבנה‭ ‬הבסיסי‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬הינו‭ ‬תיבה‭ ‬מלבנית‭ ‬המתרחבת‭ ‬באזור‭ ‬הסלון, ‬דומה‭ ‬קצת‭ ‬לאות‭ ."ן" ‬מבנה‭ ‬זה‭ ‬הופך‭ ‬את‭ ‬התנועה‭ ‬הטבעית‭ ‬בחלל‭ ‬לליניארית,‭ ‬אופקית‭ ‬חזקה. ‬את‭ ‬הצורה‭ ‬הטבעית‭ ‬מעצימה‭ ‬התכנית ‬המייצרת‭ ‬חללי‭ ‬מעבר‭ ‬דינמיים ‬שלאורכם‭ ‬מתקיימים‭ ‬חללי‭ ‬מפגש‭ ‬שונים‭ ‬החל‭ ‬ממטבח, ‬דרך‭ ‬חללי‭ ‬אחסון‭ ‬ייחודיים, ‬חדרי‭ ‬שינה‭ ‬מפתיעים‭ ‬וחללי‭ ‬שרות‭ ‬שונים‭, ‬כגון‭ ‬חדרי‭ ‬רחצה‭ ‬ומרחבים‭ ‬מוגנים‭. ‬במרכז‭ ‬חלל‭ ‬המעבר‭ ‬ניצבת‭ "‬תיבה‭ ‬צפה‭", ‬חלל‭ ‬רחצה‭ ‬קטן‭ ‬הטומן‭ ‬בחובו‭ ‬את‭ ‬הפתרון‭ ‬לורסטיליות‭ ‬של‭ ‬החלל‭. ‬בזכותו‭ ‬ניתן‭ ‬ליצר‭ ‬בדירה‭ ‬מספר‭ ‬מצבים‭ ‬פרוגרמאתים‭, ‬בהם‭ ‬היא‭ ‬הופכת‭ ‬מדירה‭ ‬לזוג‭ ‬יחיד‭ – ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬ילד‭, ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬שני‭ ‬ילדים‭ – ‬ואפילו‭ ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬עבור‭ ‬זוג‭ ‬ובנוסף‭ ‬סוויטה‭ ‬משפחתית‭ ‬נוספת‭. ‬בכל‭ ‬וריאציה‭ ‬אופייה‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬נשמר‭, ‬הקווים‭ ‬המוארכים‭, ‬הניקיון‭ ‬הצורני‭, ‬משחקי‭ ‬הגיאומטריה‭ ‬ותחושת‭ ‬המרחב‭ ‬והפתיחות‭. ‬
במידה‭ ‬מסוימת‭, ‬מנגנוני‭ ‬ההשתנות‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬מתכתבים‭ ‬עם‭ ‬בית‭ ‬שרודר‭ ‬של‭ ‬ריטוולד‭, ‬הן‭ ‬מבחינה‭ ‬טכנולוגית‭ ‬והן‭ ‬מבחינת‭ ‬האסטטיקה‭ ‬המודרניסטית‭. ‬הסוד‭ ‬של‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭ ‬נמצא‭ ‬בתוך‭ ‬הקירות‭. ‬למעשה‭, ‬הקירות‭ ‬עשויים‭ ‬כמחיצות‭ ‬דקות‭ ‬וחלולות‭, ‬המסתירות‭ ‬בתוכן‭ ‬דלתות‭ ‬הזזה‭ ‬בעלות‭ ‬מנגנונים‭ ‬פנאומטים‭ ‬ומסילות‭ ‬החורצות‭ ‬את‭ ‬התקרה‭ ‬בלבד‭. ‬אפשרות‭ ‬המשחק‭ ‬עם‭ ‬חלוקת‭ ‬החלל‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הצרכים‭ ‬העולים‭ ‬במבנה‭ ‬המשפחה‭, ‬נוצרת‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬בעזרת‭ ‬סגירה‭ ‬ופתיחה‭ ‬של‭ ‬דלתות‭ ‬ההזזה‭. ‬דלתות‭ ‬ההזזה‭ ‬בעיצובו‭ ‬של‭ ‬אנטוניו‭ ‬צ‭'‬יטריו‭ (‬Antonio Citterio‭) ‬הינן‭ ‬בגובה‭ ‬מלא‭ ‬‮–‬‭ ‬300‭ ‬ס‭"‬מ‭ ‬בדיוק‭, ‬גימור‭ ‬הזכוכית‭ ‬שלהן‭ ‬ניטמע‭ ‬עם‭ ‬הקירות‭ ‬איתם‭ ‬הוא‭ ‬מתפלס‭. ‬הם‭ ‬משמשים‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כדלתות‭ ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬כקירות‭. ‬ייחודן‭ ‬הוא‭ ‬ביכולתן‭ ‬להיבלע‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬הכיס‭ ‬בקיר‭ ‬באופן‭ ‬מלא‭, ‬כך‭ ‬שגם‭ ‬כאשר‭ ‬הן‭ ‬פתוחות‭ ‬במלואן‭ ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הן‭ ‬סגורות‭ ‬הן‭ ‬חסרות‭ ‬נוכחות‭ ‬ואינן‭ ‬מכבידות‭ ‬על‭ ‬העין‭, ‬אלא‭ ‬הופכות‭ ‬לחלק‭ ‬אינטגראלי‭ ‬ממערך‭ ‬התפעול‭ ‬של‭ ‬הבית‭, ‬משרתות‭ ‬את‭ ‬המראה‭ ‬הטוטאלי‭ ‬של‭ ‬הבית‭. ‬
הקירות‭ ‬עצמם‭ ‬לתוכן‭ ‬נחבאות‭ ‬הדלתות‭, ‬מדגימות‭ ‬את‭ ‬חיבתו‭ ‬של‭ ‬צור‭ ‬לטכנולוגיה‭ ‬של‭ ‬הבניה‭ (‬והכשרתו‭ ‬הבסיסית‭ ‬טרם‭ ‬לימודי‭ ‬האדריכלות‭). ‬אלו‭ ‬קירות‭ ‬בעובי‭ ‬5‭ ‬ס‭"‬מ‭ – ‬דקות‭ ‬בהרבה‭ ‬מכל‭ ‬קיר‭ ‬גבס‭ ‬סטנדרטי‭. ‬לוחות‭ ‬של‭ ‬בטון‭ ‬סיבים‭ ‬אוסטרלי‭, ‬מוצמד‭ ‬לקונסטרוקציית‭ ‬RHS‭ ‬בעובי‭ ‬20/30‭ ‬מ‭"‬מ‭ ‬ומאפשרים‭ ‬בנית‭ ‬מחיצה‭ ‬דקה‭ ‬וחלולה‭, ‬לתוכה‭ ‬נכנסת‭ ‬הדלת‭. ‬בחלק‭ ‬אחר‭ ‬של‭ ‬הקיר‭ ‬נבדקה‭ ‬אפשרות‭ ‬להגיע‭ ‬לקיר‭ ‬דק‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬יציקת‭ ‬בטון‭: ‬מוטות‭ ‬זיון‭ ‬נעולים‭ ‬בתקרה‭ ‬וברצפה‭, ‬כאשר‭ ‬משני‭ ‬הצדדים‭ ‬חוברה‭ ‬רשת‭ ‬דקה‭ ‬עליה‭ ‬נוצקה‭ ‬תערובת‭ ‬בטון‭ ‬ויצרה‭ ‬מחיצה‭ ‬בעובי‭ ‬5‭ ‬ס‭"‬מ‭. ‬מבחינת‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭ ‬הבית‭ ‬שימש‭ ‬אותם‭ ‬במהלך‭ ‬הבניה‭, ‬כמעין‭ ‬מעבדת‭ ‬ניסויים‭ ‬כאשר‭ ‬הטכנולוגיות‭ ‬השונות‭ ‬מוצאות‭ ‬את‭ ‬מקומם‭ ‬גם‭ ‬בפרויקטים‭ ‬אחרים‭. ‬מסקנות‭ ‬שנלמדות‭ ‬ומתגלות‭ ‬גם‭ ‬מתגלגלות‭ ‬הלאה‭.‬

 

ניתן‭ ‬ליצר‭ ‬בדירה‭ ‬מספר‭ ‬מצבים‭ ‬פרוגרמאתים‭, ‬בהם‭ ‬היא‭ ‬הופכת‭ ‬מדירה‭ ‬לזוג‭ ‬יחיד‭ – ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬ילד‭, ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬לזוג‭ ‬ועוד‭ ‬שני‭ ‬ילדים‭ – ‬ואפילו‭ ‬לדירה‭ ‬המאפשרת‭ ‬מגורים‭ ‬עבור‭ ‬זוג‭ ‬ובנוסף‭ ‬סוויטה‭ ‬משפחתית‭ ‬נוספת‭ ‬

 

הצבת‭ ‬מראה‭ ‬מעל‭ ‬משטח‭ ‬העבודה‭ ‬במטבח‭ ‬משקפת‭ ‬את‭ ‬הנוף‭ ‬המדהים‭ ‬ומיצרת‭ ‬אשליה‭ ‬של‭ ‬חלל‭ ‬ועומק‭.‬

הצבת‭ ‬מראה‭ ‬מעל‭ ‬משטח‭ ‬העבודה‭ ‬במטבח‭ ‬משקפת‭ ‬את‭ ‬הנוף‭ ‬המדהים‭ ‬ומיצרת‭ ‬אשליה‭ ‬של‭ ‬חלל‭ ‬ועומק‭.‬

TZUR_APPARTMENT_004

 

עיצוב‭ ‬מול‭ ‬מערכות
הקו‭ ‬העיצובי‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬מכתיב‭ ‬מבטים‭ ‬ארוכים‭ ‬וניקיון‭ ‬רק‭ ‬מבחינה‭ ‬אסטטית‭ ‬וחומרית‭. ‬פלטת‭ ‬הצבעים‭ ‬נעה‭ ‬על‭ ‬סקאלת‭ ‬השחור‭-‬לבן‭, ‬כאשר‭ ‬הלבן‭ ‬הוא‭ ‬הצבע‭ ‬הדומיננטי‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬האלמנטים‭ ‬הורטיקאליים‭, ‬מול‭ ‬השחור‭ ‬ההוריזונטאלי‭ ‬המתבטא‭ ‬ברצפת‭ ‬העץ‭ ‬הכהה‭. ‬הרצפה‭ ‬הכהה‭ ‬מול‭ ‬הקירות‭ ‬הלבנים‭ ‬מאזנים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ונוצר‭ ‬דיאלוג‭ ‬מעניין‭ ‬של‭ ‬אסטטיקה‭ ‬מינימליסטית‭, ‬הזוכה‭ ‬לחום‭ ‬מצד‭ ‬הרצפה‭. ‬במרכז‭ ‬הדירה‭, ‬ממוקם‭ ‬המטבח‭ ‬כמעין‭ ‬כיכר‭ ‬מרכזית‭ ‬אליה‭ ‬כל‭ ‬שבילי‭ ‬הבית‭ ‬מובילים‭. ‬המטבח‭ (‬Boffy‭) ‬עשוי‭ ‬קוריאן‭ ‬לבן‭ ‬נקי‭ ‬ומדויק‭. ‬הוא‭ ‬עשוי‭ ‬שלושה‭ ‬אלמנטים‭ ‬מרכזיים‭, ‬אי‭ ‬המשמש‭ ‬לבישול‭ ‬ואכילה‭ ‬ולמפגש‭ ‬חברתי‭, ‬קיר‭ ‬ארונות‭ ‬וקיר‭ ‬מדפים‭ ‬קונזוליים‭ ‬ארוכים‭. ‬קיר‭ ‬הארונות‭ ‬מכיל‭ ‬יחידות‭ ‬אחסון‭ ‬ובישול‭ ‬סגורות‭ ‬כגון‭ ‬תנור‭, ‬מקרר‭ ‬בילט‭-‬אין‭, ‬כיור‭ ‬וכיוצא‭ ‬בזה‭. ‬למרות‭ ‬היותו‭ ‬קיר‭ ‬אחסון‭ ‬גבוה‭ ‬הוא‭ ‬אינו‭ ‬נוגע‭ ‬לתקרה‭, ‬הכבדות‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬הפונקציות‭ ‬אותן‭ ‬הוא‭ ‬מכיל‭ ‬בתוכו‭, ‬נבלמת‭ ‬והוא‭ ‬נראה‭ ‬כצף‭ ‬במרכז‭ ‬החלל‭ ‬בזכות‭ ‬תאורה‭ ‬נסתרת‭ ‬על‭ ‬הגג‭ ‬שלו‭. ‬התאורה‭ ‬הנסתרת‭ ‬מטשטשת‭ ‬את‭ ‬היותו‭ ‬צמוד‭ ‬לקיר‭, ‬או‭ ‬את‭ ‬היותו‭ ‬למעשה‭ ‬מחיצה‭ ‬עבה‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭. ‬המראה‭ ‬המשובצת‭ ‬בו‭ ‬במקום‭ ‬קיר‭ ‬קרמיקה‭ ‬מעל‭ ‬הכיור‭ ‬מוספים‭ ‬ומעצימים‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬המרחב‭ ‬המדומיינת‭. ‬
בניצב‭ ‬אליו‭ ‬ישנו‭ ‬קיר‭ ‬עליו‭ ‬מורכבים‭ ‬מדפי‭ ‬קוריאן‭ ‬ארוכים‭ ‬ורציפים‭ ‬עד‭ ‬התקרה‭. ‬קיר‭ ‬זה‭ ‬עובד‭ ‬ביחד‭ ‬עם‭ ‬דופן‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭ ‬במקבילה‭ ‬אליו‭. ‬השנים‭ ‬נקראים‭, ‬במבט‭ ‬ראשון‭, ‬כמעין‭ ‬המשך‭ ‬לאותו‭ ‬מישור‭ ‬ומאזנים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬אך‭ ‬למעשה‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭ ‬נסוג‭ ‬יותר‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬הדירה‭. ‬המדפים‭ ‬עליו‭ ‬יוצרים‭ ‬דיאלוג‭ ‬בין‭ ‬מסה‭ (‬של‭ ‬התיבה‭ ‬הצפה‭) ‬לבין‭ ‬הקיר‭ (‬של‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭), ‬בין‭ ‬העור‭ ‬המתוח‭ ‬של‭ ‬התיבה‭, ‬לבין‭ ‬השלד‭ ‬של‭ ‬קיר‭ ‬המטבח‭. ‬בהיותו‭ ‬חשוף‭ ‬ועמוק‭, ‬הוא‭ ‬מנטרל‭ ‬את‭ ‬תחושת‭ ‬הסטריליות‭ ‬שמתקיימת‭ ‬לעיתים‭ ‬קרובות‭ ‬בחללים‭ ‬לבנים‭ ‬ומודרניסטים‭. ‬המדפים‭ ‬עמוסים‭ ‬בשלל‭ ‬מכשירי‭ ‬הגברה‭, ‬סאונד‭ ‬ומעבדי‭ ‬צלילים‭, ‬מעידים‭ ‬כי‭ ‬אי‭ ‬שם‭ ‬בתוך‭ ‬מעטפת‭ ‬הבית‭ ‬ישנו‭ ‬עולם‭ ‬שלם‭ ‬של‭ ‬מערכות‭ ‬נסתרות‭ ‬המעצבות‭ ‬את‭ ‬אישיותו‭. ‬
למעשה‭, ‬הסגנון‭ ‬העיצובי‭ ‬היוצר‭ ‬תדמית‭ ‬של‭ ‬ניקיון‭, ‬פשטות‭ ‬ומינימליזם‭ ‬הינו‭ ‬שקרי‭ ‬לחלוטין‭: ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬כמו‭ ‬הקירות‭ ‬מכילים‭ ‬בתוכם‭ ‬עולם‭ ‬ומלאו‭. ‬מערכות‭ ‬מיזוג‭, ‬חשמל‭, ‬תאורה‭, ‬שמע‭, ‬טיהור‭ ‬אוויר‭ ‬ועוד‭, ‬מורכבים‭ ‬בסופרפוזיציה‭ ‬מרשימה‭ ‬והופכת‭ ‬את‭ ‬הקרבים‭ ‬של‭ ‬הדירה‭ ‬למרחב‭ ‬ניסתר‭ ‬מהעין‭ ‬אך‭ ‬מלא‭ ‬חיות‭, ‬למעשה‭ ‬ליבו‭ ‬הפועם‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬נמצא‭ ‬מאחורי‭ ‬קרום‭ ‬התקרה‭. ‬העניין‭ ‬מעניין‭ ‬במיוחד‭ ‬כאשר‭ ‬לוקחים‭ ‬בחשבון‭ ‬כי‭ ‬כל‭ ‬המורכבות‭ ‬הזו‭ ‬נסתרת‭ ‬לחלוטין‭ ‬והדימוי‭ ‬המעוצב‭ ‬של‭ ‬החלל‭ ‬מעביר‭ ‬דווקא‭ ‬תחושה‭ ‬של‭ ‬פשטות‭ ‬וניקיון‭. ‬הסנכרון‭ ‬של‭ ‬שני‭ ‬קצוות‭ ‬אלו‭, ‬מורכבות‭ ‬מול‭ ‬פשטות‭, ‬הינו‭ ‬פועל‭ ‬יוצא‭ ‬של‭ ‬דייקנות‭ ‬רבה‭ ‬בתכנון‭ ‬והקפדה‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬פרט‭ ‬ופרט‭. ‬
בניגוד‭ ‬למטבח‭ ‬המשמש‭ ‬כיכר‭ ‬מפגש‭ ‬סואנת‭ ‬לכל‭ ‬בני‭ ‬המשפחה‭ ‬ואורחים‭, ‬החלל‭ ‬המרוחק‭ ‬ביותר‭ ‬מכיכר‭ ‬זו‭ ‬הוא‭ ‬חלל‭ ‬השינה‭ ‬הפרטי‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬הזוג‭. ‬כדי‭ ‬להגיע‭ ‬אליו‭ ‬יש‭ ‬לעבור‭ ‬מבואה‭ ‬המסתירה‭ ‬את‭ ‬הכניסה‭ ‬לחדר‭ ‬עצמו‭. ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬דבר‭ ‬מחדר‭ ‬זה‭ ‬מכל‭ ‬מקום‭ ‬בבית‭ ‬היות‭ ‬והכניסה‭ ‬אליו‭ ‬מוסתת‭ ‬מקו‭ ‬המבט‭ ‬של‭ ‬המסדרון‭. ‬זהו‭ ‬חדר‭ ‬רחב‭ ‬ידיים‭ ‬הפונה‭ ‬למזרח‭ ‬ולצפון‭. ‬בתוך‭ ‬החדר‭ ‬עצמו‭, ‬מעבר‭ ‬למיטה‭, ‬ישנו‭ ‬חלל‭ ‬רחצה‭ ‬המפריד‭ ‬בין‭ ‬רחצה‭ ‬לשירותים‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מחיצות‭ ‬לתוכן‭ ‬משולבת‭ ‬זכוכית‭ ‬שקופה‭. ‬מחיצות‭ ‬מבטיחות‭ ‬פרטיות‭ ‬בעוד‭ ‬הזכוכית‭ ‬מאפשרת‭ ‬קשר‭ ‬אינטימי‭ ‬דרך‭ ‬מבטים‭ ‬מתוכננים‭, ‬אישיים‭ ‬אך‭ ‬לא‭ ‬חושפניים‭. ‬פרט‭ ‬מעניין‭ ‬הוא‭ ‬הרכבת‭ ‬כיור‭ ‬רחצה‭ ‬על‭ ‬שידה‭ ‬בתוך‭ ‬חלל‭ ‬החדר‭ ‬עצמו‭. ‬הכיור‭ ‬ממוקם‭ ‬בצורה‭ ‬לא‭ ‬סימטרית‭, ‬לא‭ ‬מול‭ ‬מראה‭ ‬אלא‭ ‬מול‭ ‬חלון‭ ‬וכך‭ ‬בתוך‭ ‬החדר‭ ‬נוצרת‭ ‬פינה‭ ‬קטנה‭ ‬אינטימית‭, ‬כמעט‭ ‬זנית‭ ‬במהותה‭, ‬של‭ ‬רחצה‭ ‬והיטהרות‭ ‬בטבע‭. ‬
תפקידו‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬כמרחב‭ ‬פרטי‭ ‬מגונן‭ ‬ומכיל‭, ‬מתקיים‭ ‬בזכות‭ ‬היותו‭ "‬מכונת‭ ‬מגורים‭" ‬יעילה‭ ‬המסוגלת‭ ‬לספק‭ ‬את‭ ‬צרכי‭ ‬האדם‭ ‬מהצורך‭ ‬בחברה‭ ‬ועד‭ ‬הצורך‭ ‬להיות‭ ‬לבד‭ ‬עם‭ ‬האהבות‭ ‬הפרטיות‭. ‬דירתם‭ ‬של‭ ‬ארנה‭ ‬ומשה‭ ‬צור‭ ‬מסוגלת‭ ‬לאפשר‭ ‬אורך‭ ‬חיים‭ ‬משפחתי‭ ‬וגמיש‭ ‬לצד‭ ‬פרטיות‭ ‬ואינטימיות‭ ‬ומתן‭ ‬מענה‭ ‬לדקויות‭ ‬וצרכים‭ ‬של‭ ‬מבנה‭ ‬משפחתי‭ ‬ייחודי‭.‬

טכנולוגית‭ ‬בניה‭ ‬ודיקנות‭ ‬בביצוע‭ ‬מאפשרים‭ ‬לקירות‭ ‬חלולים‭ ‬ודקים‭ ‬להכיל‭ ‬דלתות‭ ‬הנעות‭ ‬על‭ ‬מסילות‭ ‬פנאומטיות‭ ‬בתקרה‭ ‬ומאפשרות‭ ‬יצירה‭ ‬של‭ ‬מגוון‭ ‬חללים‭ ‬משתנים‭ ‬

 

TZUR_APPARTMENT_022

 

TZUR_APPARTMENT_021

איזור‭ ‬הרחצה‭ ‬בחדר‭ ‬השינה‭ ‬משחק‭ ‬עם‭ ‬אינטימיות‭ ‬ושבירתה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מבטים‭ ‬שנפגשים‭ ‬אך‭ ‬עדין‭ ‬שומרת‭ ‬על‭ ‬פרטיות

TZUR_APPARTMENT_015

הנוף‭ ‬הנשקף‭ ‬מהסלון‭ ‬מהווה‭ ‬יצירת‭ ‬אומנות‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬המבט‭ ‬המצלום‭ ‬הינו‭ ‬מדלת‭ ‬הכניסה‭, ‬הנוף‭ ‬הנישקף‭ ‬הופך‭ ‬ליצירת‭ ‬אומנות‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭ ‬ומטשטש‭ ‬את‭ ‬גבולות‭ ‬החלל

TZUR_APPARTMENT_029

מערכת‭ ‬קולנוע‭ ‬ביתית‭ ‬משוכללת‭ ‬הנתמכת‭ ‬בפתרונות‭ ‬הצללה‭ ‬איכותים‭ ‬מאפשרים‭ ‬להחשיך‭ ‬את‭ ‬החלל‭ ‬בהקרנות‭ ‬פרטיות‭ ‬גם‭ ‬ביום‭ ‬וכם‭ ‬בלילה

TZUR_APPARTMENT_032

 

הנוף‭ ‬הנישקף‭ ‬מראש‭ ‬המגדל‭ ‬מדהים‭ ‬אך‭ ‬את‭ ‬החלונות‭ ‬דרכם‭ ‬הוא‭ ‬נישקף‭ ‬ניתן‭ ‬לאטום‭ ‬ולהפוך‭ ‬את‭ ‬הסלון‭ ‬לחלל‭ ‬קולנוע‭ ‬ביתי‭ ‬בעל‭ ‬איכותיות‭ ‬סאונד‭ ‬ווידאו‭ ‬נדירים

 

קולאז‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬בזמן‭ ‬העבודה‭ ‬חושפת‭ ‬את‭ ‬מורכבות‭ ‬הסופרפוזציה‭ ‬של‭ ‬המערכות‭ ‬השונות‭. ‬קופסאות‭ ‬חומות‭ ‬מעץ‭ ‬‮–‬‭ ‬עבור‭ ‬רמקולים‭ ‬ניסתרים

קולאז‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הדירה‭ ‬בזמן‭ ‬העבודה‭ ‬חושפת‭ ‬את‭ ‬מורכבות‭ ‬הסופרפוזציה‭ ‬של‭ ‬המערכות‭ ‬השונות‭. ‬קופסאות‭ ‬חומות‭ ‬מעץ‭ ‬‮–‬‭ ‬עבור‭ ‬רמקולים‭ ‬ניסתרים. תעלות‭ ‬ושרוולים‭ ‬כסופות‭ ‬‮–‬‭ ‬תעלות‭ ‬איוורור‭ ‬ומיזוג‭ ‬אוויר. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬אדום‭ ‬‮–‬‭ ‬צנרת‭ ‬ספרינקלרים. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬ירוק‭ – ‬צנרת‭ ‬חשמל. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬אפור‭ – ‬צנרת‭ ‬תקשורת‭ ‬ואודיו‭ ‬וידאו. צנרת‭ ‬בצבע‭ ‬שחור‭ ‬‮–‬‭ ‬צנרת‭ ‬אינסטלציה. תעלות‭ ‬בצבע‭ ‬ירוק, גבס‭ ,‬‭ ‬תעלות‭ ‬תאורה‭ ‬שקועות‭ ‬בתקרה. רשת‭ ‬פרופילים‭ ‬‮–‬‭ ‬קונסטרוקציה‭ ‬של‭ ‬תקרת‭ ‬הגבס‭ ‬המונמכת‭.‬

 

Model

תכנית‭ ‬הדירה‭ ‬וסימון‭ ‬החתכים‭, ‬הפרטים‭ ‬ופרטי‭ ‬התקרה

 

Model

 

Model

 

Model

 

תכנון
אדריכלים‭ ‬משה‭ ‬וארנה‭ ‬צור
בהשתתפות‭ ‬גרציה‭ ‬בן‭ ‬מלך
קבלן: תדהר‭ ‬בניה‭ ‬בע‭"‬מ
קונסטרוקטור: שי‭ ‬מילר‭, ‬משרד‭: ‬ישראל‭ ‬דוד
תכנון‭ ‬חשמל: גדעון‭ ‬בן‭ ‬חורין
תכנון‭ ‬תאורה: אורלי‭ ‬אברון‭-‬אלקבס
תכנון‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: יגאל‭ ‬שחר
תכנון‭ ‬אינסטלציה: יהושע‭ ‬פפיש
גופי‭ ‬תאורה: אקסקלוסיב‭ ‬בע‭"‬מ‭ ‬VIABIZZUNO‭,‬
קשטן‭, ‬קרני‭ ‬תכלת ‭, ‬d-led
מערכת‭ ‬בית‭ ‬חכם: טופ‭ ‬אודיו‭ ‬בע‭"‬מ
מערכת‭ ‬אודיו‭ ‬וידאו: טופ‭ ‬אודיו‭ ‬בע‭"‬מ
תקשורת‭ ‬ואבטחה: חרמון‭ ‬בע‭"‬מ
מערכות‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: דייקין
ביצוע‭ ‬מיזוג‭ ‬אויר: ניסאנקור
ביצוע‭ ‬חשמל: נובאק
מטבח: בופי
כלים‭ ‬סניטריים: בופי‭, ‬מודי
דלתות: אינובייט‭ ‬בע‭"‬מ‭, ‬ווינטק‭ ‬בע‭"‬מ
זכוכית‭ ‬ומראותֿ: רפי‭ ‬שפירא‭ ‬ובנו‭ ‬בע‭"‬מ
נגרות: דקויות‭ ‬עץ‭ ‬‮–‬‭ ‬שלמה‭ ‬אבן‭ ‬חן‭ ‬
ריהוט: הביטאט‭ ‬בע‭"‬מ
שטח‭ ‬הדירה: 187 ‬מ‭"‬ר‭ + ‬12‭ ‬מ‭"‬ר‭ ‬מרפסת
שנת‭ ‬סיום: 2011

SHARE LINKEDIN +GOOGLE TWITTER FACEBOOK

תגובות לכתבה

  1. האם יתכן כי תכנית הדירה מעוותת? מרוחה לרוחב

D&Aזבוב על הקיר
D&Aאוריין הוצאה לאור
D&Aעיתון העיצוב המקוון
D&Aועידת ישראל לאדריכלות ועיצוב
D&Aהאקדמיה לעיצוב ואדריכלות
D&Aהמגזין הבינלאומי
D&Aהקמת מתחמי עיצוב ומסחר
D&Aאוריין יזמים