הזוכים באות העיצוב 2017

שהצליחו השנה יותר מכולם לרגש ולחדש

לחצו כאן לפוסט המלא

זויה צ'רקסקי: "פרבדה"

אירועים

תערוכת יחיד ראשונה במוזיאון ישראל לאמנית זויה צ'רקסקי, אשר תעסוק בחוויית העלייה לארץ מבריה"מ בשנות ה- 90 – נושא שאמנם דובר ונחקר במהלך השנים, אך רק כעת, בפעם הראשונה, יעמוד במרכזה של תערוכת אמנות גדולה. בחוש ההומור המאפיין אותה, שמלווה גם בגוון פרובוקטיבי ומערער מוסכמות, עוסקת צ'רקסקי בסטריאוטיפים של בני הארץ על העולים ולהפך, בחוויית הקליטה בארץ ובגעגועים לרוסיה. כך מובילה אותנו האמנית לתוך עולמם של העולים, נותנת ביטוי ליחסם לתרבות הישראלית ולזו הרוסית שהשאירו מאחור ומציגה מראה אל מול החברה הישראלית.

 

2006 אוסף דובי שיף זויה צרקסי Fucking Hebrew_preview

 

10 בינואר 2017 – 31 באוקטובר 2018
אוצר: ד"ר אמיתי מנדלסון

העליה מרוסיה של  שנות התשעים, שהחלה ב- 1991 עם התפרקות ברית המועצות, מנתה עד שנת 2000 כמיליון איש. בפני העולים החדשים עמדו אתגרים לא פשוטים, מול הממסד הדתי בארץ ומול האוכלוסייה המקומית, שלא תמיד קיבלה אותם בזרועות פתוחות.
מוזיאון ישראל מזמין אתכם להיחשף לחוויית העלייה וההתאקלמות בארץ דרך עיניה של צ'רקסקי, שעלתה לארץ עם משפחתה מאוקראינה כנערה בשנת 1991. בעזרת גוף עבודות עשיר המורכב מציורים ורישומים רבים עליהם עבדה בשמונה השנים האחרונות, צ'רקסקי עוסקת בהתמודדות של העולים עם קשיי הקליטה ובהווי חייהם, החל מלימוד השפה העברית דרך המפגשים הטעונים עם הישראלים, בדיקת הכשרות בבית העולים שעברו גיור ועד הגעגועים למקום ממנו באו – ברית המועצות וימי סוף המשטר הקומוניסטי בשנות השמונים.
ציוריה ורישומיה של צ'רקסקי מבטאים ראייה נוקבת וישירה על הימים ההם ועל המציאות של היום, על האתוס הישראלי-ציוני ועל ההבטחה הסובייטית לעולם טוב יותר. מיצירות רבות עולה השאלה הקשה: האם הבית החדש שאליו הגיעו העולים אכן טוב יותר מהבית אותו עזבו?
היצירות אשר יוצגו בתערוכה הקרובה ימשיכו את הקו הכנה והלא מתפשר שבו נוהגת לנקוט צ'רקסקי בעבודותיה, קו שנע בין ההומוריסטי והגרוטסקי לרציני ולמעמיק, כאשר הפעם היא שמה לנגד עיניה את חוויית העלייה מבריה"מ של שנות התשעים.
התערוכה, "פרבדה" נקראת על שם העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית שפעל בברית המועצות. פירוש המילה "פרבדה" היא "אמת" ברוסית, אך למרות שמו, ההפך היה הנכון. העיתון לא שיקף את החדשות כפי שהן, אלא תיאר מציאות אידילית ומופרכת של המצב הקשה שהיה קיים במדינה. היום כנראה היינו קוראים לכך "פייק ניוז". ציוריה של זויה מבקשים לעשות בדיוק את ההיפך: להראות אמת. אמת לא פשוטה, מצחיקה ועצובה, טרגית וקומית, של דור של אנשים שהגיעו לארץ בשנות ה-90, בעלייה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל.

 

2016 זויה צרקסי בדיקת כשרות_preview

 

זויה צרקסי 1991 באוקראינה; שישי בשיכון, 2015 (דיפטיכון)_preview

 

זויה צ'רקסי לחם, 2015_preview

 

 

SHARE LINKEDIN +GOOGLE TWITTER FACEBOOK

תגובות לכתבה

אין תגובות

Leave a Reply

D&Aזבוב על הקיר
D&Aאוריין הוצאה לאור
D&Aעיתון העיצוב המקוון
D&Aועידת ישראל לאדריכלות ועיצוב
D&Aהאקדמיה לעיצוב ואדריכלות
D&Aהמגזין הבינלאומי
D&Aהקמת מתחמי עיצוב ומסחר
D&Aאוריין יזמים