הזוכים באות העיצוב 2017

שהצליחו השנה יותר מכולם לרגש ולחדש

לחצו כאן לפוסט המלא

איש העיצוב, בעצם אוהב אמנות

אומנות / 30 ספטמבר / ענת מלמד

גיורא אוריין מוכר כיזם נדל"ן, עם פעילות ציבורית מפרגנת בתחומי האדריכלות והעיצוב, אבל הבית שלו מראה יותר מכל את אהבתו דווקא לאמנות. בהתייחסות שלו לכל פריט אצלו, ניכרת גם אהבה רבה לאמנים עצמם. כמעט את כל פריטי האמנות אצלו בבית, הוא רכש ישירות מהאמן עצמו וכל סיפור על פריט אמנות, מתחיל באמן שיצר אותו: "אפשר לראות את האישיות של האמן ביצירה. זה חלק מהקשר הרגשי שלי אליה. אני לא ארכוש עבודה מאמן שלא אתחבר אליו כאדם".
.
הבית הצנוע במראה, בשכונה אינטימית ושקטה בשרון, אינו מסגיר את פנימיותו רבת הפנים.
המעבר אל הבית בגינה המקיפה אותו, שם פסלים גדולים ניצבים בתוך צמחיה עשירה, תרמז אולי על חזות הפנים: עושר חזותי, מפעים, אך קשה לפיענוח מידי – עיצוב הפנים אינו מזוהה עם סגנון כלשהו שאנחנו כבר מכירים או מזהים והוא אינו מורכב מרהיטים ממותגים. רוב הרהיטים נעשו במיוחד ובעבודת יד, כל אחד מהם מהווה יצירה בפני עצמה.

 

20170416_153746_Burst01

פסל של אהרלה בן אריה, בגינת הפסלים. כמעט כל רהיט ופריט עיצוב בבית, עשויים בעבודת-יד.

אוריין נוהג להגדיר את מעלתו של מראה הבית שבנה ובו הוא גר כ"בית שהעורך של מגזין האדריכלות d+a דומוס לא היה מוכן לפרסם אותו אצלו במגזין". סוג של הומור, ממי שהינו המו"ל ועורכו של המגזין, אבל בהחלט יש בו מידה רבה של אמת: החלל לא מעוצב, לפחות לא בצורה שבה אנחנו מגדירים כיום עיצוב פנים, אבל כל החלקים מתחברים זה לזה ליצירה מעניינת, נינוחה, נהנתנית, לא מתאמצת ומעניקה את התחושה הביתית הפשוטה, הרגועה והמענגת, שכה חסרה בבתים החותרים כיום לשלימות עיצובית.

המאפיין הבולט ביותר בבית, הוא עבודות האמנות הרבות המשולבות בחללים רחבי הידיים, הפתוחים והנשפכים החוצה וממשיכות גם בגינה. את בחירת היצירות עושה אוריין בצורה נטולת פניות: הוא לא מתעניין בשושלת היוחסין של האמן ואם עבודותיו מוצגות במוזיאון. הוא לבדו יודע להבחין בכנות ובאיכות של היצירה והוא תולה תכונה זו בכך שהוא עצמו מצייר. לדבריו, הוא יודע לקרוא אמנות, מאחר והוא אמן בעצמו. מעט יודעים, שהאיש שהציג וחשף מעצבים ואמנים בחנויות ובגלריות שלו (כמו "סוהו") או במגזין שלו (דומוס), מצייר בעצמו ועבודות שלו אף נמצאות באוסף מוזיאון ישראל.

אוריין מסביר את נקודת הראייה שלו את שדה האמנות, במילים נוקבות "אמנים נמצאים בפרשת דרכים, בדרך אחת, הממסד האמנותי – מוזיאונים, אוצרים, מבקרי אמנות ובדרך הנגדית – גלריות ותערוכות מסחריות. הם צריכים לבחור בין ההכרה הממסדית בחשיבותם התרבותית, לבין הצורך לשרוד. לרוב, הצלחה מסחרית תביא להם בעיקר רווחה חומרית, אבל הם יהיו 'נגועים' אז במסחריות בעיני הממסד האמנותי ומסורבים על ידו. אני נהנה לעתים לקרוא את התיאוריה והביקורת של הממסד האמנותי על אמן כזה או אחר, זה יכול לתת לי חומר למחשבה, להוסיף עניין – אבל אני תוהה תמיד, האם האמן עצמו, שיקרא את הניתוח שכתבו עליו המבקרים המלומדים, יבין מה הקשר בין האמנות שלו לבין מה שנכתב עליה. לתפיסתי, אתה לא באמת יכול להבין אמנות, אם אתה לא אמן בעצמך. כל זה דומה להבדל שבין לכתוב על סקס או לעשות סקס. אתה יכול לקרוא על סקס ספרים שלמים, אבל תוכל להבין את החוויה אם תתנסה בזה בעצמך".

 

אני בוחר אמנות לפי טעמי האישי, בלי לבדוק את הייחוס שלה בעיני הממסד האמנותי. אני מאושר בפתיחות שלי, שאפשרה לי להיחשף לעבודות מצוינות, של אמנים שמבקרי אמנות לא היו ממליצים לי להכיר

 

תפיסה זו מדריכה את אוריין בבחירותיו "יש אספנים שמעסיקים אוצרת מלומדת אשר בוחרת עבורם את יצירות האמנות, כי היא מצויה בשיח שמכוון את שוק האמנות. אני עושה את הבחירות שלי בעצמי ויודע לזהות עבודות 'טובות', 'מדויקות' וכשרון. אני מאושר בפתיחות שלי, שאפשרה לי להיחשף לעבודות מצוינות, של אמנים שמבקרי אמנות לא היו ממליצים לי להכיר. תארי לך, למשל, שבשנות ה-60 היה בא בחור צעיר בן 20 למנהל חברת תקליטים ומבקש הזדמנות והיה נדחה כי הוא לא למד בקונסרבטוריון ולא מכיר מוסיקה קלאסית. למזלו של פול מקרטני, הוא פגש מישהו שידע להעריך נטו את הכישרון המוסיקלי שלו ואחרת היינו מפסידים את הביטלס. אני מחפש את ה'פול מקרטני' של האמנות. לאסוף אמנות לפי קריטריון של חשיבות ממסדית או ערך שוק, זה בעיני כמו לאכלס ספריה בספרים חשובים, שאתה לא קורא אותם ולא נהנה מהם והם שם רק בשביל הרושם".
במפגש הזה איתו, בחר אוריין 10 עבודות לדוגמא, איתן יש לו סיפור אישי וחיבור רגשי, אותו ביקשנו לחלוק איתנו.

 

אוהד בנית, עיר מקוביות
"אוהד בעיני הוא אחד מהמסקרנים והמרתקים ביוצרים, בינתיים אלה המקומיים ורק בינתיים. מעצבים רבים עולים על רעיון או אפילו גימיק עיצובי וממחזרים אותו באינספור גרסאות. אוהד הוא כשרון רב תחומי. הוא מוכשר בהכל. הוא כה מוכשר, שאין הגדרה טובה מספיק להגדיר אותו כיוצר. לדעתי עם יחליט להפתיע ולרקוד בלט, הוא יהיה פרימה בלרינה.
כשסיימנו לבנות את הבית, התלבטתי איזו יצירה לתלות על קיר האטריום המרכזי שבו. כמו תמיד, אם לא נמצא משהו מושלם, אז אין כלום. ואז יצא גיליון דומוס, עם עבודה של אוהד בנית על השער.  פניתי אליו והוא נדלק על האתגר המונומנטלי (3 קומות) והחליט לבנות על הקיר – עיר של קוביות".

 

20170914_170459_HDR

 

20170914_170658_HDR

 

20170914_170534_HDR

 

20170125_174505_Burst01

 

אורי כהן, החור השחור
"אורי הוא אדם שקט, צנוע ונחבא אל הכלים – והעבודות שלו מרוסנות אף הן, אבל מפתיעות בעצמתן התיאטרלית ובאסתטיקה של הגאומטריה שלהן.
העבודות שלו מביימות בתלת ממד, סיטואציות מהחיים, רגשות ואלגוריות אנושיות. הן ממחישות את הכאוס, הקונפליקטים והאי סדר בחיינו, באמצעות יצירות רגישות ודרמטיות, הנעשות בגאומטריה, סימטריה וסדר מושלמים".

 

21371395_10155155847404209_5725963469654359146_n

 

21366865_10155155848619209_5999503116742234725_o

 

סטודיו קנוב, Radial Forest Window
"משרד החוץ הישראלי ומשרד החוץ האיטלקי, יזמו לפני 3 שנים שיתוף פעולה בנושא העיצוב ואני זכיתי להוביל את המהלך מהצד הישראלי. יצרתי תערוכה של מעצבים צעירים באירוע של 'אות העיצוב' באוניברסיטת ת"א והבאתי אליהם משלחת של נציגים חשובים מאיטליה, כמו היו"ר של תחרות  העיצוב הבינלאומית compasso d'oro, מנכ"ל allesi ועוד. את המשלחת הוביל השגריר האיטלקי והם ערכו הכרות עם המעצבים הצעירים ועם יצירותיהם. ביניהם, הזוג עדי עזר ויותם שפרוני, אשר הציגו עבודה המורכבת משכבות של פרספקס, עם תאורה פנימית. הגזירה הצורנית של השכבות וההרכבה שלהם לסיפור תיאטרלי, עם שקיפויות שונות שהתאורה יוצרת בשכבות הפרספקס. נוצר קסם תיאטרלי, מהפנט ומפעים. היה לי ברור מיד כשראיתי את העבודה הזו, שהיא תהיה אטרקציה בתערוכה וחייב להיות לה המשך, אצלי בבית".

 

166

 

5תמונה

 

מאנה כץ
"זו אחת העבודות הבודדות שרכשתי לא ישירות מהאמן, אלא ממוזיאון מאנה כץ. אני אוהב את התמימות והפשטות שבה".

 

20170913_090950_HDR

 

ציפי פריידליך
"ציפי היא אשה פעלתנית ואנרגטית מאד והיצירות שלה, מציגות דמויות כריזמטיות ורבות עוצמה, המסוגלות לעקור ולהזיז הרים וגבעות. מבטי נפל פעם על העבודה הזו שלה, שבה יש דווקא עוצמה בכניעות, של הגבר, הכורע ברך בפני האשה ומנסה להשיג את ליבה. היצירה הפיוטית הזו היא בעיני שיר אהבה מרומם רוח והיא ממלאת אותי רגשות אהבה לאשתי, בכל פעם שאני יושב ומתבונן בה ואני יכול לעשות זאת למשך דקות ארוכות מאד".

 

21368654_10155153616764209_8715114372313310737_o

 

21457449_10155153617049209_6872359366172708380_o

 

אלישבע צבר
"אלישבע היא אשה מאד חיובית וזה ניכר בעבודותיה. אני אוהב אנשים חיוביים, בטח בתוך כל הרוע והכאוס שאנשים יוצרים בעולמנו. אני מתחבר ומזדהה עם התמימות וטוב הלב שיש בעבודותיה. זו אמנות שלא באה לזעזע ולהתחכם, אלא סוג של אגדת ילדים טובה, טהורה, עם רוך ורגש אנושי".

 

20170913_090640_Burst01

 

20170913_090731_HDR

 

20729444_10155081075814209_7752137096593630379_n

 

רונית טסלר
"כפמיניסט, העבודות של רונית נוגעות בי בנשיות שבהן. לעבודה הזו במיוחד יש נוכחות ועוצמה נשית, רכה, מעוגלת ומסמלת משהו מאד בסיסי שהוויה האנושית".

 

20170914_165612_Burst01

 

דלית טייאר, פסל אשה מקרמיקה
"יש לי אהבה רבה לפיסול הקרמי ולטעמי יש בארץ קבוצת יוצרים מופלאה בתחום זה. דלית מפסלת נשים ענוגות, עם ניואנסים עדינים וברגישות מצמררת. פעם הקנטתי אותה, שנשים אינן כה מושלמות במציאות. הראיתי לה נשים שאני ציירתי, בצורתן הטבעית וללא כחל וסרק. היא בחרה ציור של אשה שציירתי ופיסלה אותו והעניקה לי את הפסל במתנה, אני כמובן, גמלתי לה בציור הזה שלי".

 

20170913_091358_HDR

 

ישראל בנקיר
"לפני 15 שנה הוצאתי ספר על העיצוב הישראלי וכמובן כללתי בו גם פרק על הפיסול הקרמי. הצגתי בו בין היתר עבודות של יוצר בשם ישראל בנקיר, אותו לא הכרתי אישית. עבודותיו בטכניקה הטרה-סיגליטה הקדומה, היו נדירות ומושלמות בעיני. יום אחד צילצל אצלי הטלפון, היה זה ישראל שהציג עצמו ואמר שהוא רוצה לבוא אלי הביתה להודות לי על שכללתי אותו בספר. הגיע אלי היוצר המופלא הזה, שמסתבר שהוא עובד לפרנסתו כטכנאי של בזק ועשה את כל הדרך אלי באוטובוס מחיפה. הוא נשא איתו חבילה מגולגלת מעיתונים, והוא קילף אותם בזהירות והוציא את העבודה המושלמת הזו. לא יכולתי להסיר את עיני ממנה – זה היה אובייקט מושלם, מכל היבט. ישראל הושיט לי בפשטות את היצירה ואמר בהתרגשות 'אני רוצה לתת לך אותה במתנה, על שהצגת אותי בספר שלך'. סירבתי בתוקף והסברתי שכתבתי עליו כי הוא ראוי לכך ואיני מצפה לגמול, אלא כתבתי על יצירה ישראלית. הוא התעקש ואני התעקשתי ולבסוף הצעתי לרכוש את העבודה והוא הסכים ונקב במחיר. ברבות הזמן גיליתי את העבודה על השער של קטלוג של סותביס והבנתי שהוא 'סידר אותי' ונקב בסכום מאד מאד נמוך ממה שהעבודה אכן שווה".

 

20170913_091102_Burst01

 

20170913_091154_HDR

 

אהרלה בן אריה, פסל קרמיקה
"אהרלה הוא איש מאד מיוחד, עם הומור וצורת הסתכלות מאד מיוחדת על החיים. הוא למשל פיסל סדרה של פסלים שאפשר להפעיל אותם מכנית כמו מכונות, אשר בעצם לא מייצרות כלום. הוא מפסל בעיקר פסלי חוצות, במרחבים ציבוריים. הוא אומר שהוא מבקש ביצירותיו להשפיע על אנשים ולעשות להם טוב ואני חושב שהוא מצליח בכך. מעבר לכך, שזה מעורר הערכה ליצור בשביל ציבור ולא בשביל דלת אמותיו של בעל הון כזה או אחר. בגינת הבית שלי יש גן פסלים והצבתי בו כמה מעבודותיו, המושפעות ממורהו משה ('ג'וק') שק".

 

20170914_165648_HDR

 

לאה ניקל
"את הציורים של לאה אני אוהב אהבה עזה ויש לי אוסף לא קטן של ציורים שלה. כשהקמתי את חנות העיצוב 'סוהו' בדיזנגוף סנטר, היא הגיעה יום אחד לבקר אותי – אשה בת 90 פלוס, שהגיעה מתנשפת מהדרך. הודתי לה על המאמץ שעשתה והיא אמרה: 'ברור, אתה פותח מקום כזה ואני לא אבוא לברך אותך? אני עוד זוכרת איך התחלת לרכוש ממני ציורים כשהיית צעיר. אין מישהו שפרס לי את התשלום לכל כך הרבה תשלומים, כעסתי אז מאד, אבל לא יכולתי לעמוד בפני התשוקה שלך לציורים שלי'. הסברתי לה שהברירה שהייתה בפני אז, זה או לשלם שכר דירה או לרכוש ציור שלה ובחרתי תמיד באפשרות השנייה".

 

20170913_091518_HDR

 

מיכל רוטמן לאור, אקריליק על קנבס
"מיכל היא אמנית שהיא תגלית שלי. כשראיתי את הציורים של מיכל לראשונה, אמרתי – מה זה, ציור של לאה ניקל שאני לא מכיר ושאין לי באוסף העבודות הגדול שיש לי של ניקל? מיכל היא אוטודידקטית וכל פעם שאני מתפעל מעבודותיה, אני שמח שאני משולל דעות קדומות בנושא זה. היא בעיני מן פול מקרטני שיודע לעשות מוסיקה בלי ללמוד בקונסרבטוריון, הצבעוניות שלה וירטואוזית, מדוייקת, מרגשת ועובדת על החושים. מאחר והאמנות היא השתקפות האישיות של האמן, אזי איזו אישיות נהדרת יש לה למיכל".

 

21432701_10155155831299209_6634608939011209213_n

 

יוסי וסיד
"יוסי הוא ארכיטקט והוא מצייר בעט ערים דימיוניות, בפירוט מצמרר. הרישום הזה במקור, הוא בגודל של A3. הגדלתי אותו והדפסתי את הרישום על לוח עץ ליבנה ענק (2 על 1.5 מטר) ומיקמתי אותו בחלל המגורים אצלי. העיר מלמעלה ברישום, יוצרת אימפקט של עוצמה מהפנטת והכל בשחור לבן מאופק וללא כל צבעוניות".

 

20170914_170133_HDR-(1)

 

ליאת לבני
"העבודות שלה הן סמל ליכולת של האמן ליצור מהכאוס, מהאין, משאריות אשפה, מפירורי חיים, מחומרים שיצאו ממעגל החיים – יצירה חיה, מלאת הוד ומשמעות".

 

20170914_170236_HDR

 

20170914_170343_HDR

 

גלית אלוש
"גלית פיתחה טכניקה אישית של עבודה בפולימרים ודבק חם. היא משכה את תשומת ליבי כבר כסטודנטית לעיצוב ואמנות ב-HIT חולון. כיום היא חיה בפאריז ומצליחה יפה מאד. היא בעיני סמל לכך שהדבקות במטרה של אמן, משתלמת".

 

Galit02963-1

צילום: אסף מטרסו

 

מירב שר
"מירב היא יוצרת מאד רגישה, שמרסנת את הרגשות שלה בתוך צבעוניות שהיא מציירת בזכוכית, בטכניקה מיוחדת שפיתחה. היא יצרה יצירה בזכוכית, אשר הענקנו לה שימוש כרהיטים אמנותיים, שתי יחידות שיוצרות סיפור ביחד".

 

16403052_10154495973544209_7513623581380529489_o

 

16298936_10154495973564209_7985313345157068150_n

 

16426011_10154495973244209_7975639297739802688_n

 

גיורא אוריין
"אני תמיד מעדיף להציג ולפרגן ליוצרים אחרים. הפעם באופן חריג, אציג שני רישומים שלי. בראשון, תמיד תהיתי איך ציור נולד מקו אחד, קו שזורם וברגע אחד – בשבריר שנייה, הוא הופך לציור. בציור של האשה, הצגתי דמות עצומת עיניים ואטומת מבט, אשר עומדת כניצב ללא כל תנועה או מחוות גוף – ובכל זאת ניסיתי להצליח להוציא ממנה הבעה, תחושה ורגש".

 

14463300_10154108183554209_7090448689029651457_n

 

207416_20187289208_6648_n

 

14211991_10154050628259209_8002393684512441651_n

 

צילום עליון: ליאור אביטן

SHARE LINKEDIN +GOOGLE TWITTER FACEBOOK

תגובות לכתבה

  1. מרגש... כתבה יפה ומעניינת

  2. מרגש... כתבה יפה ומעניינת Ofer MizraChi Ofermizrachi.com

  3. מרגש... כתבה יפה ומעניינת Ofer MizraChi www.Ofermizrachi.com

  4. מרגש... כתבה יפה ומעניינת Ofer MizraChi www.Ofermizrachi.com https://www.facebook.com/OferMizrachiArtColorS

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

D&Aזבוב על הקיר
D&Aאוריין הוצאה לאור
D&Aעיתון העיצוב המקוון
D&Aועידת ישראל לאדריכלות ועיצוב
D&Aהאקדמיה לעיצוב ואדריכלות
D&Aהמגזין הבינלאומי
D&Aהקמת מתחמי עיצוב ומסחר
D&Aאוריין יזמים