הזוכים באות העיצוב 2018

שהצליחו השנה יותר מכולם לרגש ולחדש

לחצו כאן לפוסט המלא

בית הבטון, תל אביב

אדריכלות / 26 ינואר / אדריכלית אורלי שרם. צילום: עמית גרון

בית הבטון תוכנן למשפחה בת 6 נפשות. ההורים עוסקים בתחום העיצוב מזה כ-20 שנה, אנשים א-פורמאליים ובעלי רוח חופשית. רצונם היה בבית פתוח, בו האירוח והאינטראקציה בין בני המשפחה תהיה תמידית ובלתי אמצעית. בהיבט העיצובי והחומרי, רצונם היה בחלל מרכזי פתוח ושימוש בבטון חשוף כחומר מפתח בפרויקט

המגרש עליו נבנה הבית, שגודלו כ-750 מ"ר, בעל פרופורציה ארוכה וצרה. כיוון שמדובר בבית דו- משפחתי, הוכתב כי הקיר המשותף יהיה אטום. הוחלט למקם את המבנה בסמיכות לחזית הרחוב וליצור רצועת גן עמוקה מאחור.
מחזית הרחוב, ההליכה אל עבר הכניסה לאורך קיר הבטון החיצוני, בו ניכרות תבניות היציקה המתועשות, העוקבות אחר קונסטרוקציית המבנה.  דלת הכניסה – כנף פלדה צבועה כחול כהה נפתחת אל החלל המרכזי במלוא גובהו.
החלל המרכזי מתוכנן כתיבה ארוכה, קירות הפנים גם הם בטון חשוף, אולם בניגוד לחוץ, כאן באה לידי ביטוי תבנית קרשי העץ הטבועים במעטפת כולה. פרישת התבנית היוותה אתגר, כיוון שבבנייה בבטון, יציקת השלד היא המכתיבה את הגמר והאסתטיקה של סוף התהליך, פירוק התבנית הוא שלב מרגש ומותח.
קירות האורך מבוטנים ואטומים, החזית האחורית פתוחה במלוא רוחבה וגובהה. האור הנכנס מושך את העין והגוף ומחבר את חלל הפנים לגינה. הבית רוצף ביציקת טראצו בגוון לבן בהיר עם חתיכות זכוכית שחור אטומה. החוץ מרוצף בשברי אבן טבעית כשהמרווחים בין האבנים מלאם בטראצו בדומה לפנים.
בהתאם לסכמת הפתיחות, החלל אינו מחולק בקירות או מחיצות, הריהוט מכתיב את הפונקציות השונות: פינת האוכל והסלון בסמיכות לחזית הגינה, חלל משפחה ואזור שירות בסמיכות לחזית הרחוב ובתווך המטבח ובו אי מרכזי, 6 מטרים אורכו, סביבו מתנהלת התנועה.
במרכז החלל על רקע קיר הבטון ממוקם גרם המדרגות בעץ אגוז אמריקאי גושני. המבט על גרם המדרגות מגלה דיאלקטיקה שבין טביעת קרשי העץ האופקיים בבטון החשוף, לעדינות חיבור רצועות האגוז המטות בזווית המדרגות, בין הבטון הקר והעץ החם.
פתח שנפער בגג המבנה שוטף את מהלך המדרגות באור ומעצים את הממד הנוסף: הממד האנכי החולף על-פני 3 הקומות.
בסכמה העכשווית של חלל לופט פתוח, קיימת סכנה לתוצאה סדרתית, שניראה כאילו לקוחה מקטלוג. השימוש בחומרים אציליים והשילוב המוקפד בין משטחי טראצו יצוקים לשברי אבן טבעית, בין הבטון הקר והעץ החם, יוצרים תוצאה ייחודית ומרגשת.

 

M_F_001 M_F_002 M_F_003 M_F_004 M_F_005 M_F_006 M_F_007 M_F_008 M_F_009 M_F_010 M_F_011 M_F_012 M_F_013 M_F_014 M_F_015 M_F_016 M_F_017 M_F_018 M_F_019 M_F_020 M_F_021 M_F_022 M_F_023 M_F_024 M_F_025 M_F_026 M_F_027 M_F_028 M_F_029 M_F_030 M_F_031 M_F_032 M_F_033 M_F_034 M_F_035 M_F_036 M_F_037 M_F_038 M_F_039 M_F_040 M_F_041 M_F_042 M_F_043 M_F_044 M_F_045 M_F_046 M_F_047 M_F_048 M_F_049 M_F_050 M_F_051 M_F_052 M_F_053 M_F_054 M_F_055 M_F_056 M_F_057 M_F_058 M_F_059 M_F_060 M_F_061 M_F_062 M_F_063 M_F_064 M_F_065 M_F_066 M_F_067 M_F_069 M_F_070 M_F_071

SHARE LINKEDIN +GOOGLE TWITTER FACEBOOK

תגובות לכתבה

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

D&Aזבוב על הקיר
D&Aאוריין הוצאה לאור
D&Aעיתון העיצוב המקוון
D&Aועידת ישראל לאדריכלות ועיצוב
D&Aהאקדמיה לעיצוב ואדריכלות
D&Aהמגזין הבינלאומי
D&Aהקמת מתחמי עיצוב ומסחר
D&Aאוריין יזמים